بلاگ

معرفی کتاب_فاز 2

           سلام...

 خیلی خوش اومدین به ششمین سری از معرفی کتاب های برتر استارتاپی دنیا. در این پست قصد داریم کتاب "صفر به یک" رو بررسی کنیم:

 

 

نام کتاب : صفر به یک

نویسنده : پیتر تیئل

ترجمه به فارسی : دارد

 

 

 

 

 

 

 

از خواندن این کتاب می توان سه نکته ی مهم زیر را استخراج کرد:

 

 

 

1.بزرگترین جهش ها در مسیر پیشرفت، عمودی هستند نه افقی!

 

آیا می توانید تصور کنید که سال 2200 چگونه خواهد بود؟ خیلی سخت است، به نظر شما اینطور نیست؟ این بخاطر این است که شما می دانید جهان سالانه در حال پیشرفت است، آن هم چه پیشرفت های عظیمی! فهمیدن این که در سال های آینده چه اتفاقاتی خواهد افتاد تقریبا غیرممکن است اما همه ی پیشرفت ها مثل هم نیستند.اکثر تغییرات روزانه ای که شاهد آنها هستیم پیشرفت افقی هستند! در این مدل از پیشرفت، تعداد ایده ها و تکنولوژی های روز صرفا از یک به میلیون می رسد ( به بیانی ماهیت همان است فقط تعداد بیشتر می شود). اما پیشرفت عمودی مدلی از پیشرفت بوده که در آن از صفر به یک حرکت کرده و تکنولوژی یا ایده ای جدید را برای بار اول خلق می کند.

 

اگر قصد دارید که یک استارتاپ راه بیندازید که جهان را متحول کند، باید از صفر به یک حرکت کنید، نه از یک به میلیون. شما فقط زمانی می توانید این کار را انجام دهید که فرضیات متعددی را که درباره ی آینده و تغییرات آن دارید منتقدانه زیر سوال ببرید.

 

 

آیا مردم می توانند در کره ی ماه زندگی کنند؟

آیا جهان بدون ماشین ممکن است؟

آیا ما قادر خواهیم بود که بدون استفاده از انرژی های تجدیدپذیر زندگی کنیم؟

 

 

این ها چند نمونه از سوالاتی هستند که شما باید درباره ی آنها خوب فکر کنید اگر می خواهید بزرگ بازی کنید ( و آن را ببرید).

 

 

 

 

2.کالای انحصاری بد نیست - خوب است - هم برای کسب و کار و هم برای جامعه.

 

تاحالا چند بار پیش آمده که از برنامه ی ویندوز استفاده کرده اما آنطور که می خواستید رضایت نداشته باشید؟ خودم هم به مکررات برایم پیش آمده است. ویندوز با دارا بودن 75% از بازار مصرفی تقریبا یک خدمت انحصاری است – اما آیا این چیز بدی است؟

 

نه! پیتر تیئل می گوید که " کالا یا خدمت انحصاری" به بیانی ساده یعنی :

یک شرکت که در حال انجام کاری خیلی بهتر از شرکت های دیگر است به طوری که شرکت های دیگر نمی توانند در آن بازار دوام بیاورند.

 

به گوگل فکر کنید. شما مشتاق استفاده از گوگل هستید، چون می دانید که بهترین موتور جستجوگر در بازار است. گوگل از طرفی زمانی که این اشتیاق را از سمت کابر می بیند، قیمت های خود را طوری تغییر داده که سود خود را به 25% اقزایش دهد و این باعث بهبود کیفیت در ارائه ی خدمت از سوی گوگل می شود.

 

 جامعه بایستی آن را دوست داشته باشد، چون اگر کسی بخواهد گوگل را شکست داده و جانشین او شود بایستی یک محصول خیلی فوق العاده و حیرت آورتر از گوگل تولید کند. کالا یا خدمات انحصاری اصلا مسخره نیست در واقع مسیری است که استارتاپ ها برای پیشرفت کردن باید در پیش بگیرند.

 

 

 

3.اگر بنیان گذار یک چشم انداز نداشته باشد، یک شرکت هرگز نخواهد توانست از صفر به یک جهش کند.

 

اما ایجاد یک کالا یا خدمت انحصاری قطعا یک شبه خلق نمی شود. تیئل و تیم 50 نفره ی پی پلش سال ها تلاش کردند تا این شرکت را توانستند رشد دهند.

 

اما آنها از کجا انگیزه ی حرکت در این مسیر را پیدا کردند؟ جواب فقط یک کلمه است: چشم انداز

 

وقتی که به بنیانگذاران شرکت های موفق نگاه می کنید، متوجه می شوید که 90% آن ها از بقیه متفاوتند. برای مثال استیو جابز یکی از همین نمونه هاست.

 

کمی عجیب و متفاوت بودن چیزی است که به رهبران اجازه ی پیشرفت و چشم اندازی برای آینده داده که این دقیقا همان چیزی است که شرکت ها برای جهش از صفر به یک به آن نیاز دارند.

/html>