بلاگ

هک رشد

 

 

  هک رشد چیست؟

 

هک رشد به اصطلاح یک چتر برای استراتژی هایی است که صرفا بر روی رشد متمرکز هستند. معمولا در خصوص استارتاپ های مرحله ی آغازین (early stage)  که با بودجه ای اندک نیاز به رشدی عظیم در مدت زمان کوتاهی دارند، استفاده می شود.

                                                                                                             

هدف از استراتژی های هک رشد عموما به دست آوردن حداکثر تعداد کاربر یا مشتری با حداقل هزینه است. اصطلاح "هک رشد" توسط سین الیس، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت گروس هکرز (GrowthHackers) (تأسیس شده در سال 2010) ایجاد شد.

 

 

 

 

 

هکر رشد کیست؟

 

هكر رشد كسي است كه با استفاده از استراتژي خلاقانه و كم هزينه، مشتريان یک کسب و کار را حفظ و مشتریان جدیدی را نیز جذب می کند. گاهی اوقات هکرهای رشد همان بازاریابان رشد نامیده می شود، اما هکرهای رشد یک بازاریاب معمولی و ساده نیستند. هرکسی که در یک محصول یا خدمات شرکت می کند، از جمله مدیران و مهندسان محصولات، می تواند یک هکر رشد باشد.

 

هکرهای رشد تمایل به کنجکاوی و تحلیل اتفاقات و موضوعات جدید و جالب دارند. از جمله ویژگی های واحد هکرهای رشد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • هکرهای رشد تنها بر روی استراتژی های مرتبط با رشد کسب و کار متمرکز هستند.
  • آنها استراتژی های نوآورانه رشد را فرضیه سازی، اولویت بندی و آزمایش می کنند.
  • آنها تجزیه و تحلیل و آزمایش می کنند تا بینند کدام روش از همه کارآمدتر است.

 

هکرهای رشد ایده آل می دانند که چگونه ...

  1. اولویت های رشد را تعیین کنند
  2. کانال های جذب مشتری را شناسایی کنند
  3. موفقیت را اندازه گیری کنند
  4. و روند رشد را افزایش دهند.

 

 

 

 

 

 

هک رشد چگونه کار می کند؟

 

خب، احتمالا الان این سوال در ذهنتان مطرح می شود که " هک رشد چگونه کار می کند؟ "

برای هر شرکت، بسته به درک آن شرکت از علت رشد و گشتن به دنبال روش هایی برای انجام این کار به منظور رسیدن به هدف، متفاوت است.

 

بسیاری از استارتاپ ها از "قیف " دیو مک کلور به عنوان یک دستورالعمل برای رشد استفاده می کنند. 5 نمونه ی ذکر شده در قیف عبارتند از: جذب، فعال سازی، حفظ مشتری، ارجاع و کسب درآمد (AARRR). خیلی های دیگر، افزایش سطح آگاهی را به عنوان بخش مهمی از هک رشد می دانند. در هر صورت هدف، رسیدن به بازدیدکنندگان ، تبدیل آنها به کاربر و حفظ آن کاربران به عنوان مشتریان خوشحال است.

 

 

 

 

 

 

از کجا باید شروع کرد؟؟

 

می خواهیم به این بپردازیم که چگونه یک شرکت می تواند شروع به هک رشد کند. اول از همه، محصول خود را ایجاد کرده و آن را تست کنید تا مطمئن شوید که مردم آن را می خواهند و مایل به پرداخت در ازای آن هستند. این به شما کمک می کند اطلاعاتی جمع آوری کنید تا شخصیت اصلی مشتریان خود را درک کرده و در نتیجه بهتر بتوانید تاکتیک های بازاریابی را مطابق با هدف خود تعیین کنید.

 

محصول خود را در فواصل منظم، به روز رسانی کرده و مرتبا از مشتریان خود بازخورد بگیرید. این موضوع به شما کمک می کند تا همیشه در مسیر درست حرکت کنید. در عین حال، محصول خود را به بازار عرضه کنید تا رشد پایدار آن را تقویت کرده و موفقیت این نتایج را پیگیری کنید. از تست های A / B استفاده کنید، تست A / B و سایر تکنیک های بهینه سازی تبدیل از هک های رشد موثر محسوب می شوند.

 

 

 

 

 

استراتژی های هک رشد

 

اکثر استراتژی های هک رشد به سه حوزه اصلی تقسیم می شوند:

 

  • بازاریابی محتوا
  • بازاریابی محصول
  • تبلیغات

 

 

 

بازاریابی محصول با توجه به تاکتیک های مورد استفاده، بازاریابی محتوا می تواند یک روش ارزان قیمت برای کسب اطالعات در مورد محصوتان باشد. فعالیت های معمول بازاریابی محتوا عبارتند از:

 

  • راه انداختن یک وبلاگ و تولید محتوای ارزشمند و قابل اشتراک گذاری
  • دعوت از وبلاگ نویسی مهمان
  • ایجاد محتوا برای رسانه های اجتماعی
  • نوشتن کتاب های الکترونیکی و مقالات سفید
  • تولید پادکست
  • برگزاری وبینار
  • برگزاری مسابقه های عمومی
  • استفاده از وبلاگ نویسان برای بررسی محصولتان
  • پیوستن به انجمن ها و گروه های مرتبط
  • استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ
  • استفاده از بازاریابی ایمیلی برای ایجاد یک ارتباط قوی تر با کاربران
  • بهبود دیده شدن محتوا در جستجوگرها SEO))
  • قرار گرفتن در لیست بازارها و سایت های مرتبط

 

 

 

 

 

 

بازاریابی محصول شامل تکنیک هایی برای جذاب تر کردن محصول شما و ایجاد پایگاه کاربری است که عبارتند از:

 

  • استفاده از یک سیستم ثبت نام (فقط دعوت) برای از دست ندادن مشتری (FOMO)
  • استفاده از گیمیفیکیشن برای لذت بخش تر کردن پروسه پردازش برای کاربر و ارائه پاداش
  • ایجاد انگیزه برای دوباره سر زدن به سایت که هم به نفع مشتری و هم به نفع کاربر جدید است
  • بازاریابی مشارکتی، که آن هم از تاکتیک های رشد بازاریابی محتوا استفاده می کند

 

 

 

 

 

 

همچنین، هکرهای رشد می توانند از تبلیغات اجتماعی و تبلیغات به ازای هر کلیک استفاده کرده و کسب و کار خود را رشد دهند.

/html>